tirsdag den 24. maj 2011

Service......??

Min søde Frida havde fødselsdag i går - 4 år! Hun fik både gaver, ekstra lange gåture og et stykke mørbrad til aftensmad.
Som i kan se på billedet, er det hårdt at have fødselsdag:

Jeg har i forbindelse med alle de ting, der sker i mit nye liv haft kontakt til kirkekontor, borgerservice, kommune i det hele taget, butikker og andet, som alle har fået mig til at spekulere på service og nuancerne heri.

Der er VIRKELIG stor forskel i niveau alt efter hvor man (er nødt til) at henvende sig. For eksempel er det meget vigtigt at man forholder sig BAG sikkerhedslinien på kirkekontoret (hvorfor er der sådan en dér - jeg mener, det er da ikke der de hverken opbevarer kirkesølvet eller altervinen??) - og denne anmodning er fulgt op af en meget stram og vigtig mine. Til gengæld er der stor hjælp at hente hos Borgerservice - faktisk fik jeg hjælp af hele tre medarbejdere, der alle var både tålmodige og smilende og meget hjælpsomme - og det til trods for, at klokken var omkring 17 på en torsdag. Så selv hos myndigheder er der stort udsving på serviceniveauet.

Jeg mener bare, at alting går lettere, hvis man selv har en positiv indgang til de opgaver og udfordringer man får stillet - at være fr alvorlig og bureaukratisk kan gøre løsningen enormt sur og smal. Man skulle da for eksempel mene, at kirkekontoret burde være interesseret i 'flere kunder i kiosken', men jeg må sige, at besøget dér næsten gjorde at jeg kunne opgive troen og håbet på medmennskelighed, fleksibilitet og venlighed - alle tre ting som man skulle mene var nøgleord. Min far er selvstændig og jeg har siden jeg var lille lært, hvor vigtigt et element service er - både rent forretningsmæssigt, men også i relationer til f. eks venner og familie - man når bare længere med en naturlig hjælpsomhed - desuden bliver sindet lysere og oftest er det så samme modtagelse man får retur.

Da jeg kom ud inde fra kirkekontoret - og virkelig trængte til en latte - så jeg dette skilt på vej over mod hvor min bil stod parkeret:


Det var så meget i kontrast til det jeg lige havde oplevet, at jeg bare var nødt til at knipse et billede - tænk at en butik tænker så meget på sine kunder!
Det var så dagenslidt syrlige opstød, men jeg synes faktisk tit jeg tænker over det: Hvad er god service??

Hvad er god service for dig?

2 kommentarer:

Rasmine sagde ...

For mig er god service simpelthen at hjælpe, hvor man kan, helst med et smil, også selv om man ikke direkte har noget ud af det. Det er vel egentlig det, der også hedder imødekommenhed.

Kirkekontoret burde skamme sig.

Michael sagde ...

Ja for nogle mennesker i service sektoren er service et ukendt begreb, men et smil og ønsket om en god dag hjælper jo altid lidt. Men ja meget mærkeligt med en gul linie på et kirkekontor, men der er vel ofte en lang kø netop dette sted, eller.......