mandag den 1. februar 2010

Romantik..


Jeg havde besøg af en veninde for et par dag siden, som sagde: 'Jeg får bare ALDRIG blomster eller gaver af min kæreste - det er bare så øv!'
I denne måned er det Sct. Valentines day. Nogle benytter det som en god anledning til at vise sin værdsættelse af kæresten eller ægtefællen. Andre mener det er noget opreklameret amerikansk fis, som blomsterbinderne forsøger at spinde guld på. Traditionen er at give blomster eller chokolade. Jeg kan ikke sige, i hvilken lejr jeg står, for egentlig synes jeg det er rigtig hyggeligt at man viser den man elsker, at man holder af dem. På den anden side, vil jeg jo mene, at det bør man jo gøre jævnligt gennem hele året. Så stilling til Valentine tager jeg nok ikke.
Noget jeg synes er mere interessant er hvordan man så er romantisk. For mig handler romantik ikke så meget om gaver, men mere om betænksomhed. Selvfølgelig er nye ting super lækkert, men jeg bliver mindst lige så glad, når Simon f. eks. står op samtidig med mig på sin fridag og morgensnakker med mig. At han, som for eksempel i går, kørte ned og tankede bilen op, så jeg ikke blev stresset mandag morgen over, at jeg lige skulle nå det inden jeg kunne køre på arbejde. Et stearinlys på middagsbordet eller at han husker at rede sengen, når han står op sidst - fordi han ved jeg foretrækker, at den er redt. Det betyder meget mere for mig end gaver og blomster. Selvfølgelig går det også den anden vej - jeg husker, at han bedst kan lide cookies, der er sprøde udenpå og bløde indeni. At han holder meget mere af orden og alfabetisering af ting, så jeg husker at lægge f. eks film og cd er på plads i de korrekte covers. At han elsker at få en madpakke han ikke selv har lavet og en kop kaffe på sengekanten.

Dagens spørgsmål: Hvad er romantik for dig -og holder du Valentines Day?
Dagens op: Jeg har ikke planer for i dag, når jeg har fri fra job.
Dagens ned: Der er SUPER glat udenfor, så jeg skal liste hjem i bilen.
Dagens tip: På sådan en mandag er det ikke dårligt med et lille sukkerchok:

Chokolademousse med nøddebund
Bund:
1 æg
3 spsk. sukker
2 spsk. mel
2 spsk. kakao
1 spsk. kartoffelmel
¼ tsk. bagepulver
25 g hakkede nødder
smør til formen

Mousse og pynt:
200 g chokolade
4 past. æggeblommer (2 bægre)
3 past. æggehvider (2 bægre)
50 g sigtet flormelis
lidt høvlet chokolade til pynt

1. Rør æg og sukker luftigt. Sigt mel, kakao, kartoffelmel og bagepulver ned i skålen, og vend det i æggemassen. Rør nødderne i dejen, og fyld den i en velsmurt springform (18 cm) med bagepapir spændt over bunden. Bag kagen ved 200 gr. i ca. 8 min. Køl den helt af.
2. Smelt forsigtigt chokoladen. Rør æggeblommerne i den fingervarme chokolademasse. Vask piskeriset omhyggeligt, pisk hviderne stive med flormelis, og vend dem i chokolademassen.
3. Hæld chokolademoussen over bunden, mens bunden stadig ligger i formen, og stil desserten på køl til næste dag. Skær den i portionsstykker med en meget skarp kniv, og pynt dem med chokoladespåner.

NB.
Bunden kan sagtens tåle at blive bagt et par dage i forvejen.

3 kommentarer:

Kirsten sagde ...

Jeg har ingen mand i huset, så på den måde "følger" jeg ikke Valentines day. Men jeg to dejlige piger, og dem forkæler jeg lidt denne dag. De bliver såmænd også forkælet andre dage ;-)) men ja, helt sikkert noget opreklameret noget "derovrefra"... men vi vælger jo heldigvis selv, hvor meget vi går op i det. Kan sagtens følge dig i, at man behøver ikke at være romantisk kun med gaver og blomster. Andre ting varmer bestemt også, så som, at huske hinanden, huske hvordan maden bedst smager partneren osv.

Miss Midtjylland sagde ...

Sikke en god idé at forkæle dine piger istedet. :-)

Anonym sagde ...

Hvor mange portioner er der i din dejlige dessert? Jeg kunne tænke mig den som en super afslutning på én "vildt" middag. Jeg er nemlig ansvarlig for desserten.
vh
Kirsten i Tønder