lørdag den 9. maj 2009

Svendestykke


Sådan ser den så ud. Det var super lækkert. Det lyder måske lidt underligt med lag af forskelligt pålæg, men man spiser jo heller ikke oppe fra og ned - men lag for lag. Det smarte er, at så får man lov at smage alle slags uanset hvor stort et stykke man tager, hvorimod man ved en pålægskagemand skal igennem væsentlig større stykker for at få lidt af det hele. Egentlig er det super let at lave - det er pynt og tålmodighed der er udfordringen ved denne. Billedet af den med æg og rejer ved tidligere indlæg har klart taget længere tid end denne. Det kan man stå og pulre med længe - og så skal man nok være god til at lave symmetriske og ensrettede ting (det er jeg vist ikke... host host).
Du skal bruge:
Toastbrød
Forskellige slags pålæg - helst ting der komplimenterer hinanden godt. For eksempel Æg/rejer/laks/tun eller frikadeller/leverpostej/ribbensteg/bacon eller skinke/ost eller kylling/bacon.
Her er det også væsentligt at tænke på, hvilken slags pynt, de forskellige slags pålægs skal have - om de komplimenterer de andre lag også.
Pynt:
Salatblade, karse, tomat, appelsin/citron, agurk.
Dressing:
Creme fraiche, mayonaise, sød fransk sennep, citron, karry, salt og peber - her er det egen smag der definerer blandingsforholdene.
Kanterne skæres af toastbrødet og firkanterne lines op i den størrelse man ønsker 'smørgåsen'. og herefter smøres der med dressing og de forskellige lag lægges. Husk at gemme lidt dressing til siderne - det er det, salaten 'sidder fast' ved.
Kunsten er således ikke så stor - men festlig ser den ud. Det er kreativiteten og ens egne evner for pyntning, der sætter grænsen. Den kan med fordel laves dagen før - så når den at sætte sig, og virker knap så 'snasket'- velbekomme.
Vi hyggede og rigtig meget i går som forventet - og var igen først hjemme ved midnat. Så i dag starter vi også langsomt. Senere skal vi i haven, måske lige en tur ud efter strikkepinde i en størrelse jeg endnu ikke har - og så skal vi vist bare nyde at være hjemme og være lidt kærester i dag :-)
Rigtig god lørdag.

8 kommentarer:

Pernille på 1. sagde ...

Wow hvor se det flot ud dit svendestykke det er du kommet rigtig godt fra. Men jeg forstår ikke det der med at man spiser i lag, hvordan kan man så skære i den, ja det er måske mig der er ikke lige har set lyset ? jeg kunne smadder godt tænke mig at kaste mig over sådan en kreation.
God lørdag

Miss Midtjylland sagde ...

Det er måske også lidt dårligt beskrevet. Man skærer selvfølgelig et stykke med alle lag -og så spises lagene derefter et efter et på tallerkenen. Ja, man kan da tage en bid med alle lag hvis man lyster. Jeg har bare tidligere fået spørgsmål som fx - er det ikke ulækkert at få en bid, hvor man blander leverpostej og frikadelle, så det var bare for at imødekomme spørgsmålet igen... hi hi
Jeg kan klart anbefale sådan en - dte er meget lettere end jeg lige antog - og jeg tænker, det vil kunne gøre sig godt som natmad.
- Tak for de pæne ord.

Hilsen fra landet sagde ...

Wow!! Og tusen takk til deg for forklaring - tenk om man kunne få til noe slikt! Riktig god helg til deg :-)

FruE sagde ...

Ganske smart!! Tror jeg vil forsøge mig med sådan én en dag.

Ps. den med rejer ser mums ud.

Madame sagde ...

Det er et meget imponerende syn! Sådan en vil gøre sig godt til enhver fest. Jeg kommer til at tænke på min mors landgangsbrød, som var et meget langt stykke smørrebrød på franskbrød (skåret på den forkerte led, så brøddet blev meget langt) med flere slags pålæg på rad og række. Det var in, da min mor var ganske ung i 50'erne :O)

Anette sagde ...

Det ser rigtig lækkert ud ;) Det ligner de to jeg har smagt - jeg har bare aldrig fået afprøvet det at lave det selv ;) God lørdag.

Mette Lykke sagde ...

Uhm.. det er dejlig stor mad du har smurt, jeg tror jeg kunne nøjes med et stykke. He he..
Det ser godt ud Pia..

Kirsten sagde ...

Nej, hvor ser det godt ud... du er da en mad-haj ;-))

Øhhhh - landgangsbrød var altså også moderne da jeg var barn og ung... og det var jeg IKKE i 50´erne... ;-))))